Scenariusz lekcji matematyki napisałam dla klasy drugiej liceum (zakres podstawowy). Zachęcam do skorzystania z propozycji. Praca w grupach dała mozliwość zaangazowania się słabym uczniom. Wszyscy pracowali bardzo sumiennie i pomagali sobie wzajemnie.
Scenariusz lekcji matematyki
Klasa: 2 (zakres podstawowy)
Dział programowy: Ciągi
Temat: Procent składany – oprocentowanie lokat i kredytów
Cele lekcji:
Po zakończeniu lekcji uczeń: - utrwalił umiejętności obliczeń procentowych, - posługuje się pojęciami bankowymi: lokata, kapitał, odsetki, oprocentowanie stałe, oprocentowanie zmienne, kapitalizacja odsetek, kredyt, - stosuje procent składany, - czyta ze zrozumieniem tekst matematyczny.
Podczas lekcji uczeń doskonali umiejętności: - współpracy i komunikowania się w grupie, - odpowiedzialności za całą grupę, - pełnienia określonych ról podczas pracy w zespole, - prezentowania pracy grupy, organizacji zespołu oraz zachowania dyscypliny czasowej, - analizowania, dyskutowania, wnioskowania, oceniania i wygłaszania własnej opinii, - precyzyjnego wysławiania się.
Typ lekcji: ćwiczeniowa
Formy i metody pracy: - praca w grupach, - rozwiązywanie zadań.
Pomoce: - kalkulatory, - kartki z tekstami zadań, - ankiety. Uproszczony tok lekcji 1. Czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności i pracy domowej.
2. Powtórzenie z poprzedniej lekcji: - kapitał – początkowa kwota, którą wpłacamy do banku, - dochód – różnica między kwotą końcową a kapitałem, - kapitalizacja – dopisanie odsetek (doliczenie dochodu) do kapitału, - okres kapitalizacji – czas, po jakim następuje kapitalizacja, - oprocentowanie – procent, o który wzrasta kapitał, - kredyt – kwota, którą pożyczamy od banku,
- kredyt – kwota, którą pożyczamy od banku, - procent składany
3. Faza wprowadzająca ¨ Omówienie celów i tematu lekcji.
4. Faza realizacji ¨ Podział losowy klasy na 5 grup. Ustalenie czasu pracy w grupach, zasad pracy, prezentacji opracowanych przez grupę zadań i sposobu oceniania. ¨ Uczniowie w każdej grupie wybierają lidera, który będzie odpowiadał za grupę, ale niekoniecznie on później prezentuje pracę. ¨ Rozdanie kartek z zadaniami. Praca w grupach trwa około 25minut. Rozwiązania zadań zapisują w zeszytach. ¨ Uczniowie mogą zadawać pytania prowadzącemu, jeśli w grupie są wątpliwości co do metody rozwiązania zadania. ¨ Każda grupa prezentuje swoje zadania, referując ich rozwiązania.
Gdy mamy dwie godziny do dyspozycji: każda grupa rozwiązuje tylko jedno zadanie przez około 5-7 minut; prezentuje swoje zadanie na tablicy, referując jego rozwiązanie; każda prezentacja trwa 5 minut. Pozostali uczniowie notują zadania w zeszytach, mogą zadawać pytania, jeśli w grupach są wątpliwości co do rozwiązania zadania. W grupach w sposób tajny robią wyceny odpowiedzi poszczególnych grup (od 1 do 5 punktów). Oceny są średnią arytmetyczną otrzymanych punktów.
5. Podsumowanie - Uczniowie otrzymują oceny. ¨ Dyskusja na temat: - pracy w grupach i skuteczności tej metody, - czego nauczyłem się na lekcji. ¨ Uczniowie anonimowo wypełniają ankiety dla ucznia.
Załącznik 1
W rozwiązaniach zadań uwzdlędniamy 20% podatek od dochodu (odsetek). Zadanie 1. Złożyliśmy w banku kwotę 200 zł przy oprocentowaniu 12% w skali roku. Odsetki są naliczane co: a) pół roku. b) kwartał, c) miesiąc. Jaką kwotę będziemy mieli na koncie po roku? Ile dostaniemy odsetek?
Zadanie 2. Chcemy ulokować 1000 zł na dwa lata. Bank A oferuje 6% w skali roku z kapitalizacją półroczną. Bank B oferuje 7% w skali roku z kapitalizacją roczną. W którym banku lokata jest korzystniejsza?
Zadanie 3. Rodzice Basi złożyli do banku kwotę 1000 zł na pięć lat. W pierwszych trzech latach oprocentowanie wynosiło 6%, w ostatnich dwóch latach 5%. Oblicz, jaką kwotę podejmą z banku po pięciu latach?
Zadanie 4. Jaką kwotę należy ulokować na koncie, aby po pięciu latach uzyskać 1217 zł, jeżeli roczna stopa procentowa wynosi 4%? Jaką kwotę należałoby złożyć, aby uzyskać ten sam kapitał końcowy po trzech latach?
Zadanie 5. Oblicz, na ile miesięcy należy złożyć kapitał 12000 zł, aby przy oprocentowaniu 9% w skali roku i kapitalizacji miesięcznej przyniósł dochód 144,43 zł? Załącznik 2 Dyskusja oceniania w skali od 1 do 5 punktów Dyskusja punktowa
|
Grupy
|
|
I
|
II
|
III
|
IV
|
V
|
|
1. Odpowiedzi przedstawiciela grupy były jasne i zrozumiałe.
|
|
|
|
|
|
|
2. Na ile wykonane i przedstawione obliczenia były poprawne.
|
|
|
|
|
|
|
3. Odpowiedzi ucznia – reprezentanta grupy uczyły zrozumienia problemu, zagadnienia.
|
|
|
|
|
|
|
4. Wiadomości i umiejętności przedstawione przez przedstawiciela były rzeczowe.
|
|
|
|
|
|
|
Razem punktów
|
|
|
|
|
|
|
Średnia punktów
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Załącznik 3 Ankieta dla ucznia
|
Nie mam zdania
|
Tak
|
Nie
|
1. Mojej grupie udało się nie przekroczyć czasu
|
|
|
|
2. Moja grupa pracowała bardzo sprawnie
|
|
|
|
3. Byłem zaangażowany w pracę grupy
|
|
|
|
4. Metoda uczy współdziałania w grupie
|
|
|
|
5. Metoda uczy odpowiedzialności za całą grupę
|
|
|
|
6. Stosować tę metodę na lekcji matematyki
|
|
|
| Załącznik 4 Analiza dla prowadzącego - autorefleksja Mocne strony tej metody moim zdaniem to: ............................................................................................................................................................. ............................................................................................................................................................. ............................................................................................................................................................. ¨ Słabe strony tej metody moim zdaniem to: ............................................................................................................................................................. ............................................................................................................................................................. .............................................................................................................................................................
Opracowała: Katarzyna Semeniuk |